klassewater

Leerkrachten stap 3: klassengesprek

Organisatie:

  • Normale opstelling of kring

Nodig:

Benodigde tijd:

30 minuten

Instructie:

Dit gesprek (= stap 3) en stap 4 zijn een voorbereiding op de zoektocht naar informatie op internet. Deze stappen beogen daartoe bij leerlingen zoekvragen op te roepen. Voor leerlingen van deze leeftijd is het vaak nog moeilijk om gerichte zoekvragen te formuleren. Ze kunnen daarom bij stap 5 kiezen uit een reeks vragen rondom de kwestie van deze kist.

Klassengesprek/inleiding:

De vragen staan ook onder leerlingen stap 3.

  • Laat kinderen via handopsteken antwoorden op vraag 1. Stel enkele van de ja antwoorders vraag 2.
  • Laat enkele leerlingen aan het woord. Laat ze elkaar aanvullen. Help zo nodig met suggesties als; het is makkelijk, vind het stoer, het is lekker, iedereen doet het, gewoonte, mijn moeder/ vader stopt het altijd gewoon in mijn tas, het is gezond (vruchtensap), je moet drinken en anders drink ik niets, kraanwater is niet veilig, zit chloor in, is niet lekker, zitten resten medicijnen in.
  • Laat kinderen via handopsteken antwoorden op deze vraag. Stel enkele van de ja antwoorders vraag 4.
  • Laat ook hier enkele leerlingen aan het woord en elkaar aanvullen. Ook hier kun je helpen met suggesties; kraanwater is goedkoop, het is lekker, we drinken thuis altijd water, vinden pakjes slecht voor het milieu, met kraanwater heb je geen afval, het hoeft niet te worden vervoerd, lust geen pakjes, vergeet altijd pakjes mee te nemen, (kraan)water is gezond, aan kraanwater wordt niets toegevoegd, in kraanwater zitten geen suikers, vetten en zuren, kraanwater levert mineralen.

    leerlingen

    Klassengesprek

  1. Wie neemt er wel eens een pakje of flesje drinken mee naar school?
  2. Waarom neem je een pakje of flesje mee?
  3. Wie drinkt er altijd water uit de kraan?
  4. Waarom doe je dat?


Klassengesprek/waardenverheldering:

  • Vraag 5 t/m 8. Laat de kinderen telkens door handopsteken hun mening geven. Vraag één van de leerlingen naar het waarom en laat de andere kinderen daarop reageren. Door doorvragen geef je de leerling de kans om eigen ideeën uit te diepen en onder woorden te brengen. Laat anderen hier op reageren. 'Waarom' vragen stellen is vragen naar een moreel oordeel. 'Op elkaar reageren' zorgt voor interactie.
  • Vraag 9, 10 en 11. We vragen we de leerlingen zich in te leven in een ander (de school, vriendjes, ouders) zodat ze uit hun eigen denkraam stappen. De kinderen zullen waarschijnlijk de argumenten niet kennen van bijvoorbeeld hun ouders. Deze vragen zijn dan ook een opstapje naar het onderzoek op internet.

    leerlingen

    Klassengesprek

  1. Hebben jullie het met elkaar erover gehad of het belangrijk is om minder afval op school te maken? Vindt iedereen dat belangrijk?
  2. In Nederland is al het kraanwater goed en veilig drinkwater. Is dat belangrijk? Je kunt drinkwater toch ook in een fles kopen?
  3. Hebben jullie het met elkaar erover gehad of het gezonder is om water te drinken?
  4. Kunnen wij niet gewoon alle pakjes en flesjes recyclen?
  5. Wat vind je ervan als jouw school het zou verbieden om pakjes mee te nemen?
  6. Wat zouden je vrienden ervan denken als je nooit meer een flesje of pakje drinken meeneemt?
  7. Wat zouden je ouders ervan vinden als je zegt dat je op school alleen nog maar water uit de kraan mag drinken?

Ga door met stap 4.