klassewater

Leerkrachten stap 6: reflectie

Organisatie:

  • Maak groepjes van 4 leerlingen.

Nodig:

Benodigde tijd:

30 minuten.

Instructie:

  • Laat de leerlingen in hun groepje leerlingen stap 6 bespreken.

In deze stap overdenken de leerlingen, aan de hand van de antwoorden op de zoekvragen van stap 5, hun oorspronkelijke oplossingen. Staan ze nog steeds achter die oplossingen?
Het is de bedoeling dat ze nadenken over de betekenis van hun standpunten voor henzelf: wat is hun bijdrage aan hun eigen gezondheid en het verminderen van afval van pakjes en flesjes.

Bij rondgang door de klas merkt u snel genoeg of de leerlingen reflecteren op hun oorspronkelijke oplossingen. Zo niet stimuleer hen dan dat te doen. Een klassikale bespreking is dan niet meer nodig.

leerlingen

Welke oplossingen zijn er?

De vraag die de kist ‘Klassewater’ jullie voorlegt is:
    Kunnen we de hoeveelheid afval verminderen en gezond drinken door op school alleen nog water uit de kraan te drinken?
Je hebt op internet informatie gevonden over:
  1. waar ons water vandaan komt;
  2. wat de drinkwaterbedrijven doen;
  3. of kraanwater veilig te gebruiken is;
  4. wat water kost en wat pakjes en flesjes kosten;
  5. hoe een drankverpakking wordt gemaakt;
  6. wat er met het afval gebeurd;
  7. waar je water voor nodig hebt.

  8. Wat heb je van die informatie geleerd? Heb je nieuwe ideeën gekregen over het gebruik van kraanwater of pakjes/flesjes? Wat zou je zelf kunnen doen?

Ga door met stap 7.

milieueducatie
den haag
keuzekisten