klassewater

leerkrachten stap 4: keuzen en belangen

Organisatie:

  • Maak groepjes van vier leerlingen.

Nodig:

Benodigde tijd:

15 minuten.

Instructie:

  • Bespreek de twee opdrachten van deze stap met de leerlingen. Het gaat om de belangen. Niet alleen van henzelf maar ook van anderen. Belangen van anderen inzien vereist dat ze zich kunnen inleven in anderen. Dat vinden de leerlingen soms lastig. Leerlingen zullen misschien zeggen: "Ik weet niet wat mijn ouders, school of de fabrikant er van vinden. Ik heb er nooit met hen over gepraat".
  • Als dat zo is, vraag dan dóór om hen te helpen zich in te leven. Stel vragen als:
    1. Vindt de school het vervelend dat er zoveel afval is? En de vuilnisman?
    2. Klagen je ouders wel eens dat ze zoveel pakjes moeten kopen?
  • Laat de leerlingen de keuzes in hun groepje bespreken. Zó oriënteren de leerlingen zich op mogelijke keuzes en de belangen daarachter.
  • leerlingen

    Leren kiezen

    1. Lees de eerste kolom en bespreek de keuzes met elkaar. Wat kies jij en waarom?

    1. Mijn keuze 2. Het belang
    Ik kies voor een flesje of pakje drinken ... ... in het belang van mijzelf, mijn ouders, de fabrikant van de flesjes, de vuilnisman, de school, omdat ...
    Ik kies ervoor water uit de kraan te drinken ... ... in het belang van de drinkwaterbedrijven, de vuilnisman, mijzelf, de portemonnee van mijn ouders, de school, omdat ...
    Ik kies voor water uit een flesje uit de supermarkt ... ... in het belang van de fabrikant, mijzelf en mijn gezondheid, omdat ...
    Ik kies iets anders ... ... omdat ...
    1. Achter iedere keuze hierboven staat in wiens belang die keuze is. Probeer de zinnen eens af te maken.

    Bijvoorbeeld:
    "Ik kies ervoor water uit de kraan te drinken in het belang van de school, omdat ze dan al die pakjes niet op te hoeven laten halen."

    Ga door met stap 5.

milieueducatie
den haag
keuzekisten