klassewater

leerkrachten stap 1: beeldvorming

Organisatie:

  • Maak groepjes van 4 leerlingen.

Nodig:

De leerlingen kunnen de foto-, knipsel- en de leerlinginformatie vinden op het leerlingdeel van de site onder stap 1.

Via het leerlingdeel kunt u deze informatie projecteren op het smartboard of de leerlingen kunnen dit zelf bekijken op hun computer.
De leerkrachtinformatie kan ook worden geprint via het rechtermenu.

Benodigde tijd:

45 minuten voor stap 1 en 2 samen.

Instructie:

  • Laat de leerlingen met hun groepje fotokaart 1 en 2 bekijken en vraag 1 tot en met 7 bespreken.
  • Laat ze daarna twee aan twee een knipselkaart lezen. Laat de groepjes met verschillende kaarten beginnen.
  • Laat de leerlingen vervolgens vraag 8, 9 en 10 bespreken.
  • Laat de leerlingen nu de oplossing op hun kaart lezen. Vraag enkele leerlingen om het probleem en de oplossing in eigen woorden uit te leggen.

leerlingen

    Probleem

    Bekijk de foto's op fotokaart 1 en 2.
  1. Wat drinken jullie zelf in de pauze op school?
  2. Drink je wel eens water uit de kraan?
  3. Neem je wel eens een pakje drinken mee naar school?
  4. Kun je water uit de kraan overal gewoon drinken?
  5. Kijk je wel eens op het etiket van een pakje of flesje drinken?
  6. Waar worden pakjes en flesjes van gemaakt?
  7. Wat gebeurt er met de pakjes en flesjes als ze leeg zijn?

  8. Lees de teksten.
  9. Is water uit de kraan veilig om te drinken? Wat staat er over op knipselkaart 1?
  10. Waarom is het beter voor het milieu om water uit de kraan te drinken?
    Lees het op knipselkaart 2.
  11. Waarom hebben we eigenlijk vocht nodig? Je leest er meer over op knipselkaart 3.

Oplossing

Het maken van drankverpakkingen en flesjes levert veel afval op. Ook kost het veel grondstoffen. En de drankjes zelf bevatten ook vaak veel stoffen zoals suiker die niet goed zijn voor onze gezondheid. Waarom verbieden scholen de pakjes en flesjes drinken niet gewoon? We kunnen toch water uit de kraan drinken?

Ga door met stap 2.