klassewater

leerkrachten stap 7: waardencommunicatie

Organisatie:

  • Voorbereiding van de presentatie in groepjes van 4 leerlingen (met dezelfde zoekvragen);
  • Organisatie van de klassikale presentatie.

Nodig:

  • leerlingen stap 7
  • de leerlingen verzamelen zelf de overige materialen; de informatie, zoekvragen en antwoorden van stap 5 en de antwoorden op vragen van stap 6.

Benodigde tijd:

45 tot 60 minuten.

Instructie:

  • In deze stap draait het om reflectie op de eerdere standpunten, op basis van de nieuwe informatie. De leerlingen gaan per groepje hun zoekvragen en de antwoorden presenteren.

Tips:

  • De presentatie kan in een grote groep nogal uitlopen. Daarom is het handig om in het geval van een grote groep de groepjes die dezelfde vragen hebben aangepakt op elkaar laten reageren, in plaats van ieder groepje apart te laten presenteren.

In het kader van niet alleen praten, maar ook doen, zouden nu ook afspraken gemaakt kunnen worden over het kraanwatergebruik op school en de mogelijkheden voor recyclen.

leerlingen

De presentatie voorbereiden

Verzamel het volgende materiaal:
  • de informatie die je van het internet hebt gehaald en hebt geprint (stap 5);
  • de zoekvragen en antwoorden van stap 5;
  • antwoorden op vragen stap 6.
Als je deze spullen hebt, verdeel je in je groepje de taken voor de presentatie (zie hieronder). Tijd voor de presentatie: 7 minuten.

De presentatie ziet er zo uit:
Eén van jullie leest jullie zoekvragen en de antwoorden voor én vertelt ook wat jullie geleerd hebben over oplossingen om minder afval te maken en gezonder te drinken. Een ander leidt daarna de discussie.

    Stel deze vragen:
  • Vinden jullie dat wij de zoekvragen goed hebben beantwoord? Daarna kun je vragen waarom wel of waarom niet?
  • Botsen onze ideeën met die van jullie?
  • Brengt onze informatie jullie op nieuwe ideeën?

Ga door met stap 8.

milieueducatie
den haag
keuzekisten