ontdekkend tuinieren voor groep 5-6

Wat zullen we eten? Pizza, soep of een lekker stampotje? Samen met de leerlingen kiezen we een gerecht waarvoor we de planten in een eigen tuin gaan verbouwen. Tijdens de lessen zullen de leerlingen niet alleen tuinieren, maar gaan ook op onderzoek uit.

Op de tuin wordt de klas in 2 groepen verdeeld. Eén groep begint met tuinieren, de andere groep gaat onderzoeken doen, halverwege wordt er gewisseld. De leerkracht begeleidt de onderzoeken, de docent van Milieueducatie begeleidt het tuinieren.
Het programma bestaat uit 1 les op school (duur ca. 60 minuten) en 6 lessen (duur van elke les ca. 75 minuten) op een tuin in de buurt van de school. De laatste les is na de zomervakantie en duurt 150 minuten.

Ontdekkend tuinieren compact:

De mogelijkheid bestaat om het programma verkort te volgen (bijvoorbeeld omdat er geen tuin dicht in de buurt van de school is). Het programma bestaat dan uit 1 les op school (duur ca. 60 minuten) en 4 lessen op de tuin (duur ca. 2,5 uur) hier aanvragen.

lesbeschrijvingen Ontdekkend tuinieren

Bij deze lessen is een ondersteunende prezi gemaakt
prezi
leerkrachten handleiding
leerkracht+handleiding+ontdekkend+tuinieren.pdf
werkboek leerlingen
tuinboek OT leerlingen 2016.pdf

les 1 Eten uit Den Haag

Een docent van Milieueducatie komt langs op school.
De leerlingen ontdekken dat al ons voedsel zijn oorsprong vindt bij planten.
Er wordt een keuze gemaakt uit: soep, pizza, pasta, stampot en/of een frisse salade.
De ditjes en datjes van de tuin worden besproken. We laten tuinkers en bakjes achter op school om groei-experimenten te doen.

lesmateriaal

werkblad
Tuinkersonderzoek.pdf

les 2 Keuringsdienst van aarde

Is de grond op de tuin zand, veen of klei? Hoe ziet die grond er precies uit en hoe goed is dat voor onze plantjes? Hoe hark je een tuin en hoe zet je een pootlijn uit. De eerste producten worden gezaaid en/of geplant.

lesmateriaal

filmpje grondsoorten

les 3 Haags weerbureau

Wat voor weer is het vandaag? Heeft het geregend of gewaaid? Hebben de plantjes daar last van? Door middel van een experiment gaan we dat uitzoeken. Er wordt weer gezaaid, gewied in de tuin.

lesmateriaal

filmpje weer en klimaat
werkbladen
Licht en water.pdf
weer meer met weer.pdf

les 4 Centraal plantbureau

Overal groeien planten, ook wanneer wij ze daar niet geplant of gezaaid hebben. Hoe komen die daar? En zijn ze misschien te gebruiken?
Na de meivakantie is er genoeg te doen op de tuin; onkruid wieden, kijken hoe de planten ervoor staan en nieuwe planten in de tuin zetten.

lesmateriaal

les 5 Inspectie bodembewoners

Tijdens de lessen op de tuin zijn we al eens pissebedden, spinnen en wormen tegen gekomen. Dat gaan we nu eens beter onderzoeken, hebben onze plantjes daar last van of helpen ze de plant?
Natuurlijk moet er weer gewerkt worden in de tuin. Zijn de planten al gegroeid?

lesmateriaal

filmpje ondergrondse beestjes

les 6 Webwerkers

De bloemen bloeien. In de tuin zien we nu ook vlinders, hommels en bijen. Wanneer je nog beter naar de planten op de tuin kijkt kun je ook nog kleinere insecten ontdekken. En wat eten al die beestjes? Op de tuin kan misschien al wel iets geoogst worden. De bedden worden weer netjes gewied.

lesmateriaal

filmpje bladluizen en mieren
filmpje biologische gewasbescherming

les 7 Smaakmakers

We gaan bloemen plukken en een mooi boeketje maken.
Het is de laatste les voor de vakantie. Hoe staan de planten ervoor en wat gaat ermee gebeuren in de vakantie? We nemen alvast een voorproefje!

lesmateriaal

les 8 De wilde keuken

Hoe zien de planten eruit na de vakantie? Zijn ze klaar om geoogst te worden?
We maken de tuin leeg en gaan de producten verwerken in onze buitenkeuken.
Eet smakelijk

lesmateriaal

filmpje de wilde keuken











Tot stand gekomen met medewerking van de Gemeente Den Haag.