Hup,naar buiten!

Blaadjes spotten! De herfst komt eraan! Voor gr 1-4

De mooiste tijd om met kinderen buiten blaadjes te gaan zoeken. Kijk eens op de
grond? Wat veel blaadjes en wat veel verschillende vormen en kleuren.
Bijv. Langwerpig, rond, kartelig, geel, bruin, groen, stekelig enz. We gaan kijken of
we zoveel mogelijk verschillende blaadjes kunnen vinden.

Wat heb je nodig:

• het werkblad : “blaadjes spotten”
• evt. tasje om alles in te verzamelen
• evt. planten pers of oude boeken.
• boterhamzakjes/pen/potlood

Wat moet je doen?

Neem zelf wat blaadjes mee de klas in. Leg ze naast elkaar.
Bekijk ze eens goed. Zijn ze allemaal hetzelfde? Wie ziet de verschillen?
Neem het werkblad door. We gaan vandaag blaadjes spotten! Neem de
benamingen van alle soorten blaadjes die op het werkblad staan door. Deze 10
soorten gaan ze buiten op het schoolplein of in het parkje in de buurt zoeken.
Wat denk je? Zal dat gaan lukken?
Uiterlijk van de blaadjes:
• geel
• bruin
• groen
• langwerpig
• stekelig
• gekarteld
• aangevreten
• dik
• groot
• klein.

Print voor ieder kind een
werkblad blaadjes spotten
uit of verdeel de klas in groepjes. Geef ze dan per
groepje 1 werkblad.

Geef ieder groepje een zakje om
de blaadjes in te verzamelen
Kun jij ze alle 10 vinden?

Als de kinderen nog niet kunnen lezen geef je ze iedere keer als ze
een blaadje gevonden hebben een nieuwe opdracht.
Het gaat hier dus niet om van welke boom het blaadje komt. De eik,
de kastanje maar juist om het uiterlijk.
Let op de tijd! Verzamel iedereen en laat ze per groepje neerleggen
wat en welke ze gevonden hebben. Was er ook een blaadje wat
iedereen gevonden heeft? Maar was er ook een die te moeilijk was? Welke
vonden ze de mooiste? Droog de mooiste blaadjes in de pers of boek.
Maak hier later leuke schilderijtjes van.
Veiligheid! Spreek duidelijk af tot hoe ver de kinderen mogen zoeken.
We blijven op het schoolplein of in het parkje. En als het signaal klinkt
ze direct terug moeten komen.